Zajęcia pozalekcyjne
Sprawozdanie z realizacji programu dodatkowych zajęć edukacyjnych na rok szkolny 2023/2024 semestr zimowy
Data zakończenia: 08.01.2024r.
Opracowała: Magdalena Sobota-Wuszter
Kierunek kształcenia: technik usług kosmetycznych semestr trzeci klasa A
Temat: Program dodatkowych zajęć edukacyjnych (rozwijający umiejętności słuchaczy) „Analizowanie składników INCI w preparatach kosmetycznych”
- Wstęp
Od września 2023r. słuchaczki klasy IA grupa 1 i 2 wzięły udział w dodatkowym programie zajęć edukacyjch „Analizowanie składników INCI w preparatach kosmetycznych”.
Podczas programu słuchaczki poszerzyły swoją wiedzę z zakresu składników aktywnych zawartych w preparatach oraz uzyskały nowe umiejętności poświęcone analizie składów produktów kosmetycznych dostępnych na rynku[D1] .
W ówczesnych czasach poziom wiedzy na temat preparatów dostępnych na rynku wśród absolwentów technika usług kosmetycznych musi być wysoki. Jest bardzo dużo salonów kosmetycznych, a także osób, które ukończyły studia wyższe z kosmetologii i posiadają rozszerzone wiadomości z tego zakresu.
Założeniem programu było rozwinięcie umiejętności wśród słuchaczek czytania składów INCI preparatów kosmetycznych, a także dobór odpowiednich preparatów w pielęgnacji domowej dla klientów. Dzięki zdobytej podczas realizacji programu wiedzy, słuchaczki nabyły nowe umiejętności, które staną się szansą na podwyższenie kompetencji w zakresie doboru, oceniania jakości i znajomości poszczególnych grup produktów na rynku kosmetycznym.
Program dodatkowy „Analiza składników INCI w preparatach kosmetycznych” był realizowany w ramach zajęć pozalekcyjnych w klasie II A w roku szkolnym 2023/2024 w semestrze trzecim.
1.2. Cel główny
Celem głównym programu „Analiza składników INCI w preparatach kosmetycznych” było kształtowanie umiejętności interpretacji[D2] składów INCI preparatów kosmetycznych, a także dobór odpowiednich preparatów w[D3] pielęgnacji domowej dla klientów.
1.3. Cele szczegółowe
Cele szczegółowe programu dotyczyły:
- wyposażenia słuchaczy w wiedzę na temat grup [D4] surowców zawartych w kosmetykach,
- kształtowania umiejętności analizowania składników INCI, interpretowania ich działania w danym preparacie,
- wspierania i motywowania słuchacza w poznawaniu i doskonaleniu swojej [D5] wiedzy na temat poszczególnych grup preparatów kosmetycznych,
- wyrabiania nawyku analizowanie składu kosmetyków przed ich zastosowaniem bądź kupnem,
- wdrażania do dbania o dobrej jakości kosmetyki stosowane w pielęgnacji domowej przez klientki,
- zaznajomienia ze źródłami informacji multimedialnych dotyczącymi składników INCI,
- uwrażliwienia na produkty kosmetyczne niskiej jakości lub niewłaściwe dla poszczególnych klientów
- uświadomienia, że wyższe kompetencje kosmetyczki wpływają na jej samoocenę, a także na prestiż wykonywanej przez nią pracy[D6] ,
- uświadomienia, że analizowanie składów kosmetyków można wykorzystać nie tylko w pracy w gabinecie, ale także w drogeriach kosmetycznych, pracując jako przedstawiciel handlowy. Poszerzyło to kompetencje słuchaczek i zwiększyło szansę na zatrudnienie po ukończeniu szkoły.
1.4. Uzyskane efekty dla słuchaczy wynikające z podstawy programowej.
Słuchaczki:
- pracowały w zespole uzyskując społeczną akceptację,
- przyporządkowywały preparaty kosmetyczne,
- charakteryzowały surowce kosmetyczne,
- charakteryzowały składniki chemiczne preparatów kosmetycznych,
- rozróżniały surowce ze względu na ich działanie i właściwości,
- dokonywały przełożenia nazwy surowców na nazwy chemiczne i handlowe,
- ustalały zasady pielęgnacji twarzy i ciała, dłoni i stóp w warunkach domowych,
- udzielały porad na temat rodzaju kosmetyków i częstotliwości ich stosowania,
- zalecały preparaty kosmetyczne, z uwzględnieniem składników aktywnych,
1.5. Procedury osiągania celów
Podstawowymi metodami pracy były metody aktywizujące, wykorzystanie narzędzi multimedialnych i informatycznych, praca w grupach i techniki inspirujące słuchaczy do dokonywania bieżącej analizy składów preparatów kosmetycznych.
1.6. Informacje o realizacji programu
Realizując program wykorzystywałam następujące formy pracy:
- praca w grupie,
- praca indywidualna,
Wśród procedur osiągania celów realizowane były:
- pogadanki, dyskusje,
- wspólne analizowanie składów INCI wybranych preparatów kosmetycznych,
- metody aktywizujące: scenki – klient/kosmetyczka[D7] , burza mózgów, obserwacja, dyskusja panelowa, metoda problemowa, studium przypadku,
- klasowy test wiedzy ma wejście i na zakończenie programu,
- segregator klasowy ze składnikami INCI,
- wykorzystywanie multimediów,
- dyplomy poświadczające ukończenie programu.
Treści programu obejmowały następujące tematy:
- jak czytać skład INCI,
- grupy surowców w kosmetykach (woda, rozpuszczalniki, środki powierzchniowo czynne, emulgatory, emolienty, zagęstniki, substancje stabilizujące, konserwanty, substancje zapachowe, silikony, substancje aktywne),
- analiza składów kosmetyków wybranych grup produktów: kremy do twarzy (cera sucha, tłusta, dojrzała, męska, naczyniowa), kremy i balsamy antycellulitowe, kremy przeciwko rozstępom, kremy na przebarwienia, preparaty do demakijażu, serum do twarzy (cera sucha, tłusta, dojrzała, męska, naczyniowa, przebarwienia), kremy pod oczy (przeciwzmarszczkowe, przeciwko sińcom i workom),
- wykaz składników INCI jakich należy unikać w kosmetykach[D8] ,
- lista substancji komedogennych,
- lista substancji najczęściej uczulających,
- szkolny ranking polecanych preparatów kosmetycznych.
Treści | Data zajęć poz- alekcyjnych* | Zadania | Sposób realizacji |
skład INCI – wprowadzenie | 1 spotkanie grupa1 – 11.09[D9] .2023r. grupa 2 – 05.09.2023r. 30 min. | – przypomnienie definicji INCI oraz omówienie zasad czytania składów kosmetyków. | – wykład, dyskusja, pogadanka, -korzystanie ze źródeł multimedialnych, strony internetowe, literatura – ćwiczenia w grupach. |
grupy[D10] surowców w kosmetykach (woda, rozpuszczalniki, środki powierzchniowo czynne, emulgatory, emolienty, zagęstniki, substancje stabilizujące, konserwanty, substancje zapachowe, silikony, substancje aktywne | grupy surowców – 3 spotkania 90min. grupa 1 -18.092023r., 25.09.2023r., grupa 2 – 12.09.2023r., 19.09.2023r., Ćwiczenia (analiza składów) 8 spotkań (240min) grupa 1 – 2.10.2023r., 9.10.2023r., 16.10.2023r., 30.10.2023r., 6.11.2023r., 13.11.2023r., 27.11.2023r., 4.12.2023r. grupa 2 3.10.2023r., 10.10.2023r., 17.10.2023r., 24.10.2023r., 7.11.2023r., 21.11.2023r., 28.11.2023r. 5.12.2023r. | – wdrażanie do rozpoznawania w składzie działania poszczególnych grup surowców – stworzenie listy najważniejszych surowców / segregator – ćwiczenia obejmujące analizę składu poszczególnych produktów kosmetycznych, – wybór najlepszego preparatu np. spośród kremów do cery suchej, stworzenie szkolnego rankingu. | – dyskusja dydaktyczna, – metody aktywizujące np. scenki (klient/kosmetyczna[D11] ), – stworzenie bazy najważniejszych surowców za pomocą narzędzi multimedialnych i informatycznych oraz literatury, – praca samodzielna i praca w zespołach/ grupach analiza przydzielonych preparatów, – przygotowanie kart prezentujących najlepszy produkt z danej kategorii kosmetycznej według słuchaczy. |
wykaz składników jakich unikać w kosmetykach / lista substancji komedogennych i najczęściej uczulających | 1 spotkanie 30min. grupa 1 – 08.01.2023r. grupa 2 – 19.12.2023r. | – zapozowanie słuchaczy z listą produktów zakazanych w kosmetykach, substancjami komedogennymi , uczulającymi oraz normami obowiązującymi w UE. | – opracowanie listy składników zakazanych oraz substancji komedogennych i uczulających do segregatora – wyszukanie norm prawnych w Internecie, literaturze – pogadanki, dyskusje, scenki kosmetyczka-klientka. |
* program odbywał się przez 30 min. po skończonych zajęciach lekcyjnych zgodnie z datami umieszczonymi w tabeli powyżej. (dziennik programu).
1.7. Ewaluacja
Diagnoza osiągnięć słuchaczy prowadzona była sukcesywnie w oparciu o obserwację umiejętności słuchaczy analizowania składów INCI preparatów kosmetycznych, a także dobór odpowiednich preparatów w pielęgnacji domowej dla klientów. Przeprowadziłam także analizę porównawczą testu na wejście i testu na koniec wdrożonego programu (załącznik 1.). Realizacja programu została zakończona wręczeniem dyplomów poświadczających ukończenie programu.
1.8. Literatura
1. Wiedza o kosmetykach – podstawy; J. Arct, K. Pytkowska, Edra Urban&Parter; 2021,
2. Chemia kosmetyczna. Wybrane zagadnienia; Alina Sionkowska; Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika; 2021,
3. Wstęp do kosmetyki. Technik usług kosmetycznych; Grono Monika; Nowa Era; 2014,
- https://www.aptekaolmed.pl/blog/artykul/inci-w-kosmetykach-wszystko-o-systemie-nazewnictwa-skladnikow-kosmetykow,415.html
- https://unicornbeauty.com.pl/jak-czytac-i-analizowac-sklad-kosmetykow
- https://www.products.pcc.eu/pl/inci/
- https://cosmileeurope.eu/pl/inci/
Test znajomość składników INCI[D12] realizowany przed rozpoczęciem i po zakończeniu programu
1. Citronelol, Limonene, Linalool, Eugenol to:
a) substancje konserwujące[D13] .
b) substancje zapachowe.
c) substancje złuszczające.
d) substancje rozjaśniające.
2. Phenoxyethanol w kosmetykach to:
a) substancja konserwująca.
b) substancja zapachowa.
c) substancja złuszczająca.
d) substancja rozjaśniająca.
3. Na pierwszym miejscu w kosmetykach znajduje się:
a) rozpuszczalnik.
b) główna substancja czynna.
c) substancja nawilżająca.
d) roztwór.
4. Lavandula Angustifolia Flower Extract to:
a) wyciąg olejka eterycznego.
b) wyciąg roślinny.
c) olej roślinny.
d) kwas.
5. Sorbitan Stearate to:
a) emolient.
b) emulgator.
c) hydrator.
d) alkohol.
6. Końcówki -siloxane lub -conol mają:
a) emulgatory.
b) silikony.
c) wyciągi roślinne.
d) kwasy.
7. Kosmetyki komedogenne są niezalecane dla cery:
a) naczyniowej.
b) tłustej.
c) suchej.
d) atroficznej.
8. Zagęstnikiem w kosmetykach jest:
a) PPG-45.
b) Carbomer.
c) Citrid Acid.
d) Sodium Lactate.
9. Substancje łączące dwa składniki, które w zwykłych warunkach się nie łączą to:
a) emolienty.
b) emulgatory.
c) stabilizatory.
10. Emulgatorem jest:
a) Cetyl Alcohol.
b) Dimethicone.
c) Praben.
d) Prunus Dulcil Oil.
11. Stablizatorem pH jest:
a) Sodium lactate.
b) Sodium Laureth Sulfate.
c) Cocoamide Beatine.
d) Glycerin.
12. Surfaktantem jest:
a) Benzyl Alcohol.
b) Sodium Laureth Sulfate.
c) Xanthan Gum.
d) Hyaluronic Acid.
Test znajomość składników INCI realizowany przed rozpoczęciem i po zakończeniu programu
(test przed realizacją programu przeprowadzony został w czerwcu 2023r. wśród 28 słuchaczy TUK semestru II oraz styczeń 2024r. wśród 19 słuchaczek)
1. Citronelol, Limonene, Linalool, Eugenol to[D15] :
a) substancje konserwujące.
b) substancje zapachowe.
c) substancje złuszczające.
d) substancje rozjaśniające.
Wyniki na wejście: 14 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 50% słuchaczek nie rozróżnia substancji zapachowych w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 1 osoba odpowiedziała błędnie
Wnioski: 95% słuchaczek rozróżnia substancje zapachowe w preparatach kosmetycznych
2. Phenoxyethanol w kosmetykach to:
a) substancja konserwująca.
b) substancja zapachowa.
c) substancja złuszczająca.
d) substancja rozjaśniająca.
Wyniki: 16 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 57% słuchaczek nie rozróżnia substancji konserwujących w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia substancje konserwujące w preparatach kosmetycznych
3. Na pierwszym miejscu w kosmetykach znajduje się:
a) rozpuszczalnik.
b) główna substancja czynna.
c) substancja nawilżająca.
d) roztwór.
Wyniki: 21 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 75% słuchaczek nie zna zasady wymieniania kolejności substancji w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek zna zasady wymieniania kolejności substancji w preparatach kosmetycznych
4. Lavandula Angustifolia Flower Extract to:
a) wyciąg olejka eterycznego.
b) wyciąg roślinny.
c) olej roślinny.
d) kwas.
Wyniki: 24 osoby odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 86% słuchaczek nie rozróżnia wyciągów roślinnych w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia w składzie preparatów kosmetycznych wyciągi roślinne
5. Sorbitan Stearate to:
a) emollient.
b) emulgator.
c) hydrator.
d) alkohol.
Wyniki: 18 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 64% słuchaczek nie rozróżnia emulgatorów w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia w składzie preparatów kosmetycznych emulgatory
6. Końcówki -siloxane lub -conol mają:
a) emulgatory.
b) silikony.
c) wyciągi roślinne.
d) kwasy.
Wyniki: 15 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 54% słuchaczek nie rozróżnia silikonów w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia w składzie preparatów kosmetycznych silikony
7. Kosmetyki komedogenne są niezalecane dla cery:
a) naczyniowej.
b) tłustej.
c) suchej.
d) atroficznej.
Wyniki: 17 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 61% słuchaczek nie rozumie działania substancji komedogennych w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozumie działanie substancji komedogennych w preparatach kosmetycznych
8. Zagęstnikiem w kosmetykach jest:
a) PPG-45.
b) Carbomer.
c) Citrid Acid.
d) Sodium Lactate.
Wyniki: 19 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 68% słuchaczek nie rozróżnia zagęstników w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia w składzie preparatów kosmetycznych zagęstniki
9. Substancje łączące dwa składniki, które w zwykłych warunkach się nie łączą to:
a) emolienty.
b) emulgatory.
c) stabilizatory.
d) łączniki.
Wyniki: 18 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 64% słuchaczek nie rozumie znaczenia emulgatorów w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek zna funkcję emulgatorów w emulsjach
10. Emulgatorem jest:
a) Cetyl Alcohol.
b) Dimethicone.
c) Paraben.
d) Prunus Dulcil Oil.
Wyniki: 23 osoby odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 82% słuchaczek nie rozróżnia emulgatorów w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia w składzie preparatów kosmetycznych emulgatory
11. Stablizatorem pH jest:
a) Sodium lactate.
b) Sodium Laureth Sulfate.
c) Cocoamide Betaine.
d) Glycerin.
Wyniki: 21 osób odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 75% słuchaczek nie rozróżnia stabilizatorów w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia w składzie preparatów kosmetycznych stabilizatory
12. Surfaktantem jest:
a) Benzyl Alcohol.
b) Sodium Laureth Sulfate.
c) Xanthan Gum.
d) Hyaluronic Acid.
Wyniki: 23 osoby odpowiedziało błędnie na pytanie
Wnioski: 82% słuchaczek nie rozróżnia surfakantów w preparatach kosmetycznych
Wyniki na zakończenie: 19 osób odpowiedziało poprawnie
Wnioski: 100% słuchaczek rozróżnia w składzie preparatów kosmetycznych surfakanty
Podsumowanie: Program rozwinął umiejętności słuchaczek z zakresu chemii kosmetycznej w praktyce, a także ułatwił dobór odpowiednich preparatów w pielęgnacji domowej dla klientów. Dzięki zdobytej podczas realizacji programu wiedzy, słuchaczki nabyły nowe umiejętności, które zwiększyły ich kompetencje w zakresie właściwego doboru produktów dostępnych na rynku kosmetycznym. Wyniki z testu na zakończenie programu oraz zaangażowaniem słuchaczy podczas realizacji programu dodatkowych zajęć edukacyjnych są najlepszym na to dowodem.
Test znajomość składników INCI realizowany po zakończeniu programu
(test przed realizacją programu przeprowadzony został w styczniu 2024r. wśród 28 słuchaczy TUK semestru III)
[D1]Takie efekty są realizowane z zakresu kosmetologii. Zwróciłabym tu uwagę raczej na wielość kosmetyków na rynku i pojawiające się nowe produkty.
[D2]Może lepiej „analizy”
[D3]Raczej sugerowałabym “do pielęgnacji”
[D4]Lepiej “Dotyczącą”
[D5]Lepiej : samokształceniu w zakresie poszczególnych grup preparatów kosmetycznych
[D6]Przecinki na końcu
[D7]podać konkrety bez słowa np. To ważne jakie metody. Wypisałabym wszystkie, które wykorzystam. Program musi je zawierać.
[D8]To jest pytanie. Należy dostosować formę do pozostałych, np.: wykaz substancji, których należy unikać
[D9]Proszę wszędzie umieścić pełną datę – dodać rok. Słowo ”grupa” bez skrótu, małą literą
[D10]Ujednolicenie wielkości liter w kolumnach. W pierwszej jest mała litera, w 2 duża. Jeśli zaczynamy z małej to wszędzie.
[D11]Brak przecinków na końcu w wielu punktach , proszę ujednolicić.
[D12] Proponuje zmianę:realizowany przed rozpoczęciem i po zakończeniu programu
[D13]Jeśli odpowiedź kończy zdanie, to po każdym dystraktorze powinna być kropka.
[D14]Uzupełnić kropki do końca testu
[D15]Bardzo proszę dokonać zmian jak w teście wyżej.